Op reis Marco en Nadine

Condors, Incas en Jungle

We zijn in Cusco of eigenlijk gezegd, we zijn weer in Cusco.

De nachtbus van Nazca naar Arequipa ging goed, we hebben zelfs wat kunnen slapen. We zaten dan ook op de eerste rij, helaas geen zetels deze keer, maar prima.

We kwamen vroeg aan in Arequipa en gelukkig mochten we direct in onze kamer, zodat we nog een beetje bij konden slapen. In de middag zijn we de stad in gegaan..Arequipa is een mooie stad met zoals alle steden een plaza Armas met de cathedraal. Gezellig druk..het mooie van deze plaza was de witte sneeuwtoppen op de achtergrond (zie foto).
Verder is Arequipa de ideale uitvalbasis voor de Colca Canyon...wij dus opzoek naar een mooie tour. Het uitzoeken van een tour duurt bij ons dus altijd lang...We gaan eerst een paar bureautjes af en vragen naar de drie-daagse tours..De prijzen verschillen ontzettend van elkaar. Uiteindelijk kiezen wij voor een twee daagse tour, omdat we de tijd van terugkomen en het vertrek van de bus toch wel te kort vinden...je weet maar nooit...

Wij de volgende dag naar de Canyon, om 03.15 stond het busje voor de deur (werk is soms relaxer!!) en bij zonsopgang stonden we op 4910 meter hoog in de sneeuw met een waanzinnig uitzicht over de bergen om ons heen (even ter info: het is 06.00 en koud).

De volgende stop na het ontbijt (broodjes met jam...wat anders) was de bekende cruz del condor. Hier is het diepste stuk van de Canyon, maar vooral mooi vanwege de grote condors die hier rondzweven. Deze vogels zijn echt amazing...een spanwijdte van 3 meter..echt bizar.

En toen begon de wandeling die bij deze tour hoorde, een afdaling van 4 uur..het uitzicht was echt mooi...alleen gaan je benen na een paar uur afdalen toch wel een beetje trillen.Gelukkig na 4 uur en onze lunch (Alpaca met rijst...mmmm) gingen we weer omhoog. We hadden nog zo'n twee uur te gaan tot we bij de lodge waren.
De lodge was geweldig, lekker primitief, maar wel met een zwembad. Wij zouden zeggen inversteer in licht ipv een zwembad..we hebben in iedergeval onze hoofdlampjes niet voor niets meegenomen.

Dit geldt trouwens voor meer dingen, maar dat is niet van toepassing nu!!
Na het diner zijn we direct in ons hutje in bed gekropen..direct...eerst even checken of de muis die aan onze mueslirepen had geknaagd echt de hut uit was...de muis was nergens meer te bekennen, die had zijn buikje vol..daarentegen liepen er genoeg andere beestjes rond...gelukkig niet in ons bed.

Na een rustige nacht (midden in de Canyon) ging om 05.00 de wekker voor onze volgende trek. We moesten weer uit het dal naar boven, om precies te zijn moesten van we 2300 meter naar 3300 meter. We hebben 2 uur en 50 minuten zigzaggend de top omhoog bereikt. Gelukkig merk je dat je na een maand aan de hoogte went, alleen deze inspanning met bijna lege maag is niet echt een succes. We lieten het ontbijt dan ook goed smaken..
Na de trek zijn we doorgereden naar het grootste dorp in de regio Chivay, waar we onze spieren hebben laten ontspannen in de thermale baden...heerlijk...Na deze ontspanning was het tijd om terug te gaan naar Arequipa, met een paar fotostops kwamen wij daar begin van de avond aan.

Spierpijn...daar werden we mee wakker..dus besloten we deze dag om lekker van het zonnetje te gaan genieten.

Naar Cusco hadden we weer een nachtbus geboekt en deze keer weer de zetels. Het nadeel is alleen dat deze stoelen heel ver naar achteren gaan, zodat onze lange stelten klem komen te zitten. En hier kunnen dan nog wel eens irritaties ontstaan (wij zijn netjes gebleven!!)

De bus arriveerde vroeg in Cusco, maar gelukkig hadden we een transfer naar het hostal, waar we ook weer direct in de kamer konden en heerlijk nog hebben geslapen.

Cusco is een mooie stad, met smalle straatjes, heel veel kerken. Met mooie uitzichten...echt heel erg mooi. Wat Cusco ook heeft zijn heel veel toeristen...
Cusco is de uitvalbasis voor één van de zeven werelwonderen Machu Picchu, die wij natuurlijk ook gaan bezoeken..alleen was weer de vraag hoe?? Hier hebben we dus ook weer op het laatste moment een besluit over genomen.

De woensdag dat wij naar Machu Picchu gingen was de dag van de maagd, waar we op dinsdag al een voorproefje van kregen. Bands die opzwepende muziek spelen, vele dansers en zoveel kleuren.
Het net als carnaval..iedere stam/groep wil zich van zijn beste kant laten zien en lopen met de mooiste kleding...het was echt geweldig om dit mee te maken. En iedereen doet mee van jong tot oud. Een fikse regenbui liet de optocht staken, maar na de bui ging iedereen weer vrolijk verder.

Na de kleurrijke optocht hadden we dan eindelijk ons besluit genomen, voor een goede prijs (nog steeds hartstikke duur) hebben we een combinatie gemaakt met Ollantaytambo. In dit plaatsje vind je een fort uit de inka tijd en het dorpje is erg gezellig. We hebben hier ongeveer een uurtje rondgekeken voordat onze trein naar Aguas Calientes (plaatsje bij Machu Picchu) vertrok.

We dachten dat Cusco toeristisch was...Aguas Calientes bestaat alleen maar uit restaurantjes en hostals en je ziet er alleen maar toeristen!!

De eerste bus van Aguas Calientes naar Machu Picchu (één van de zeven wereld wonderen) vertrekt om 05.30. Dit betekent dat je eigenlijk al om 04.30 bij de bus moet staan om de eerste bus te halen. Wij waren er om 05.00 en het was druk..er stond al een mega rij... Wij hadden de zesde bus, deze vertrok om 05.45, dus na de rij voor de entree schoten we onze eerste foto (de bekende) buiten adem om 06.25. Je moet er wat voor over hebben...
We hebben genoten van het uitzicht en de enige rust die er zo vroeg nog was.

Om 07.45 begon onze tour met gids..wat toch wel interessant was...Hij kon ons vertellen dat de stad helemaal geen Machu Picchu heet, dat is de berg waar, als je in de stad staat tegen aan kijkt. Machu Picchu betekent oude berg en de berg die je op alle foto's ziet is Huanya Picchu, ook wel nieuwe berg. Het is mogelijk om deze te beklimmen..maximaal 400 personen per dag. Wij hadden de mogelijkheid...maar door tijdgebrek helaas moeten overslaan..

Het is echt het beste om de stad in de ochtend te bezoeken, want het wordt er al snel heel warm en het stikt er van de kleine, bijtende mugjes!!!
Wij waren dan ook aan het einde van de ochtend weg..ook omdat we onze trein moesten halen terug naar Cusco voor ons volgende avontuur...

Weer vroeg de wekker...we gaan naar de jungle...Manu..Dit nationaal park is (goed) vanaf Cuzco te bereiken...de wegen waren echter zo hobbelig, je zat geen moment stil!!!

De eerste nacht verbleven we nog in de cloudforest...een cloudforest is gelegen tussen de 1000 en 2800 meter...en op deze hoogte heb je gewoon insekten!! Daar hadden wij geen last van tijdens de nacht want we lagen onder een muskietennet en volledig ingesmeerd met deet (50 %).

Vlakbij de lodge was een uitkijkpunt waar we de nationale vogel van Peru hebben gezien..Cock of the Rock (zie foto's).

De lodge had alleen stroom van 18.00 tot 21.00 (geen netstroom) dus na het diner ging iedereen naar zijn bed...ook omdat we de volgende ochtend om 06.00 weer klaar moesten zijn.

Tijdens het tanden poetsen in de ochtend werden we geroepen..er waren apen gespot..wij natuurlijk direct op af...echt leuk om te zien, het waren er zeker wel 20...

Verder naar de rainforest, in Peru gelegen vanaf 500 meter...nog meer insekten en nog warmer en vochtiger op deze hoogte. We hadden gelukkig de mogelijkheid om af te koelen tijdens de raft tour.Raften kon je het eigenlijk niet noemen, de categorie was 0..maar het uitzicht was geweldig..

Na de raft verder in een houten motorbootje naar de lodge waar we twee nachten zouden verblijven.Doordat het nu het droge seizoen is, bleef het bootje een paar keer steken, maar het bracht ons zonder te zinken bij de lodge.

In de middag hadden we wat vrije tijd om aan het einde van de dag de jungle in te gaan.
Met de geleende kaplaarzen en onze hoofdlamp gingen we op pad..In het begin zagen we nog papegaaien en parkieten, maar als snel werd het donker en hoorde je alleen nog de geluiden van de jungle...Naast een kikkertje en spinnen moesten we het met deze geluiden doen...

Weer vroeg wakker, met ons houten motorbootje gingen we naar een uitkijkplaats waar heel veel papegaaien, parkieten en ara's hun voedsel vandaan halen...wat een herrie maken deze vogels..maar wel heel bijzonder om te zien...helaas vond een andere groep het nodig om te dicht plaats te nemen, waardoor de meeste vogels wegbleven...jammer...

Na het ontbijt stond onze volgende activiteit op het programma...canopy zip, van boom naar boom via een kabel en dat zo snel mogelijk. Echt geweldig...een hele leuke afwisseling van het programma.

In de middag zouden we een oxbow meer bezoeken, alleen hadden we een tropische stortbui, waardoor we dit even moesten uitstellen. Uiteindelijk werden we beloond met heel veel papegaaien en andere vogels in een heel mooi stukje natuur..We hebben zelfs een capibara gezien, het grootste knaagdier van de wereld..het is zo groot als een varken en ziet eruit als een cavia...echt grappig...
Vanaf het meer werd het langzaam donker...heel mooi..

De laatste dag van de tour stond in het teken van de terugreis, 12 uur hobbelend terug naar Cuzco. Onderweg kwamen we nog een slang tegen..niet zo giftig als de koraalslang die Marco eerder had gezien.

En nu zijn we dan weer in Cuzco. Morgen vertrekken we met de toeristenbus naar Puno, bekend om Lake Titicaca en de rieteilanden..

Jullie horen snel weer van ons xxx

De woggies

Ik kan maar een ding zeggen WAUW wat een verslag weer en die foto's echt waanzinnig maar vooral goed om weer wat van jullie te lezen en te zien......
Hier gaat alles oke.

Geniet en een dikke kus van ons.

Monique

Dat klinkt alsof jullie het sporten bij MTC niet bepaald missen. Sterker nog: jullie komen compleet afgetraind terug. Maar wát een ervaringen en verhalen, geweldig om op een grote afstand een beetje mee te kunnen genieten.

Sander en Arlette

Leuk om weer eens wat van jullie te horen! Ik probeer zoveel mogelijk te onthouden, om jullie verhalen en informatie te gebruiken voor ons reisadvies aan de klant. Maar om eerlijk te zijn, ik denk niet dat het lukt, jullie zien zoveel! De helft ben ik alweer kwijt! We hebben je volgend jaar echt wel op kantoor nodig.
Nog een weekje en dan gaan wij een paar dagen naar Lissabon, appartement in Cascais met autootje erbij. New York is het toch niet geworden, een andere keer. We wilden nog heerlijk relaxen met een zomerzonnetje erbij. Veel plezier en jullie moeten af en toe ook een beetje relaxen, hoor!
Groetjes, Sander en Arlette

Afke

Wauw, Peru klinkt goed! Leuk om jullie verhalen weer te lezen en veel plezier verder!
Afke

Jan-Joost & Alexandria

Hela, leuk weer een berichtje van jullie te lezen. Vooral omdat we dan weer even terug zijn in Peru. Erg herkenbaar jullie verhalen en belevenissen. Jullie hadden wel prachtig weer zeg in Machu Picchu. Bij ons hing er een dikke mist. Een beloning na de inca trail :). Titicaca vonden wij ook mooi, maar erg commercieel. Ben benieuwd wat jullie daarvan vinden. Have fun!

mamma

schitterend mooi allemaal!!!!!
dat raften had ook wel wat voor mij geweest (lekker rustig)net als in canada.maar de rest laat ik maar aan me voorbij gaan.

tante Anneke

Hai Nadine en Marco, jullie genieten volop lees ik. Ik ga het later 'n keer op mijn gemak lezen. Wij gaan morgen cruisen. Heb er echt zin in. Wij gaan ook genieten. X Tot horens, mails of ziens Tante Anneke