Op reis Marco en Nadine

Nieuw Zeeland Zuidereiland deel 2

Het einde van weer een land... We hebben Nieuw Zeeland verlaten en zijn nu in Australië..ons zevende continent!!!!

Maar eerst Qeeunstown, de stad van de extreme sporten, wat daardoor ook veel jonge mensen trekt...die om 22.00 massaal een kroegentocht doen...wij hebben aan dit alles niet meegedaan..en ook het extreme hebben we overgeslagen. Wat we wel hebben gedaan is een ijsje gehaald en aan de kant van het water (Queenstown ligt aan een groot meer) opgegeten. 's Avonds zij we in een pub gaan eten en die avond werd er ook een rugby wedstrijd gespeeld..Kiw'is tegen de Kangroo's (dit is dus te vergelijken met Nederland-Duitsland). Helaas voor de kiwi's verloren zij...En de reacties zijn ook hetzelfde als wij van Duitsland verliezen. Genoeg over Duitsland, want zij zitten hier genoeg!!!

De kiwi's zijn trouwens niet de All Blacks...een ander nationaal rugbyteam..

Na Queenstown zijn we doorgereden naar Wanaka...dit was meer een tussenstop voor de reis door naar de gletsjers. De Fox Glacier en de Franz Jozef Glacier...Eerst hebben we de Fox glacier bezocht..door de bewolking konden we Mount Cook en Mount Tasman niet zien, maar die hebben we later nog gezien vanaf Lake Matheson. We hadden echter gelezen dat de Franz Jozef gletsjer meer spelonken heeft, ruiger is en daardoor interessanter om overheen te hiken..Wij hebben echter voor de meest bijzondere manier gekozen...eerst zijn we met een helikopter over de gletsjer heen gevlogen, waarna je wordt afgezet op een plek waar je niet te voet kunt komen vanaf het begin van de gletsjer. Vanaf hier maak je een wandeling over het ijs. Wandelen kan je het niet echt noemen...sommige spelonken waar we doorheen gingen waren wel erg smal...maar wel heel bizar...zie foto's...

Lopen over een gletsjer is niet zonder risico en Nadine stapte dus ook in een kleine spelonk...gelukkig was deze niet zo diep!!! Marco (de held) liep achter haar en heeft haar gered!!!

Na het avontuur op de gletsjer hebben we deze nog bezocht aan de voorkant...stuk veiliger...

De reis ging verder langs de mooie westkust, waar we in Hokitika zijn gebleven..de lunch langs het strand was geweldig, de Hector dolfijnen speelde vlak voor ons...voor deze dolfijnen waren we in het zuiden nog omgereden, maar hebben ze toen niet gezien!!! Hokitika is ook bekend om de Jade sieraden, deze sieraden worden gemaakt van groen gesteente en sorry, maar wij vonden dit echt lelijk...de glasstudio in de stad maakte veel mooiere dingen..

Verder naar het noorden, waar het tijd was voor pannenkoeken...niet om te eten, maar de pancake rocks, weer een waanzinnig stukje natuur...Wij waren er met vloed en dit gesteente ligt aan de kust...dit zorgt voor een mooi schouwspel..Na de pancake rocks was het tijd om weer terug te gaan naar de oostkust, we hadden namelijk nog steeds niet de spermwhale (potvis) gezien, via de Arthur's Pass zijn we weer teruggereden naar Kaikoura. De Arthur's Pass schijnt één van de mooiste routes te zijn van oost naar west v.v. En dat klopt ook, naast de bergen met de witte toppen zie je ook gigantische lime gesteenten...het was bizar om hier doorheen te wandelen.

Omdat Kaikoura te ver was vanaf de Arthur's Pass hebben we eerst de nacht doorgebracht aan het strand nabij Christchurch, het weer was zonnig en 23 graden en in Christchurch hadden ze lang weekend. Nu konden we ons ook voorstellen hoe druk het kan zijn in de zomer, de camping was niet vol..maar wat een drukte...tot laat in de nacht is het gezellig!!

Gelukkig hadden we van te voren de tour voor de walvissen geboekt, want alles was volgeboekt en gelukkig ging de tour ook door (in tegenstelling tot de dag erna, toen deze weer werden geannuleerd). Het is een eindje varen om de walvis te spotten en terwijl we eigenlijk weer terug moesten gaan kwam er een walvis boven drijven..het blijft natuur, het duurde niet lang voor hij weer verdween, zonder zijn staart te laten zien...Marco en ik zijn ervan overtuigd dat hij nog niet zijn diepe duik had gemaakt...maar de regels zijn streng dus terug naar land...terug naar onze laatste bestemming in Nieuw Zeeland...Christchurch..

Christchurch is leuk voor een dag om rond te wandelen, wat bij ons alleen het meeste indruk heeft gemaakt is de schade die je zag van de aardbeving van 4 september en nog steeds zijn er naschokken, om de dag dat wij aankwamen waren er ook een paar...begin van de avond was de zwaarste naschok van 4.9...heel bizar als je een paar seconden de grond voelt bewegen!!

En nu zijn we dan in Australië, zon en 28 graden...weg met die lange broeken en truien...alleen zal de zon zich niet lang laten zien!!

Omdat de spaceship ons goed beviel in Nieuw Zeeland en we een mooie prijs kregen, ontdekken we de oostkust van Australië ook weer als astronauten...

Maar dat voor later....

lida& frank

hoi marco en nadine wat maken jullie een super reis joh geniet er nog maar lekker van xxxx uit het koude delft

ma en floor

we hebben de foto,s gezien en de leuke stukjes die je gescheven heb geniet er nog even van
nog even dan zien we elkaar weer

groetjes ma en floor

elly buijs

Hoi Marco en Nadine,
Wat maken jullie een hoop mee zeg, ik vind het knap van jullie. Ook leuke foto's.
Geniet er nog lekker van en tot gauw.

Groetjes Tante Elly