Op reis Marco en Nadine

Redcentre

De laatste dagen in Cairnswaren echt heerlijk...we hebben geen regen meer gezien en genoten van het niet reizen en gewoon je ding doen..

Op zaterdag ging onze vlucht naar Alice Spings, waar we in de middag aankwamen..Wat ons direct opviel toen we in het centrum waren, waren de Aboriginal mensen..ze hangen wat rond in de winkelcentra en in de parken en veel zijn dronken.. Het is raar om te zeggen, maar ze zijn best angstaanjagend om te zien...ze kijken heel nors, het gevoel of dat je er met een grote boog om heen moet lopen. Omdat zaterdagmiddag bijna alles dicht is, hebben we niet veel van het dorp gezien..

De volgende dag werden we vroeg opgehaald voor onze tour door de redcentre (die op het moment groen is door de vele regen die er de afgelopen tijd is gevallen). Met een paar stops onderweg kwamen we rond lunchtijd aan bij de tentsite, waar we al een eerste blik hebben geworpen op Uluru (Ayers Rock) en Kata Tjuta (de Olgas). In de middag hebben we de wandeling gemaakt door Kata Tjuta, ook wel valley of the winds...een mooie wandeling, en gelukkig met wat bewolking.. Na onze wandeling kregen we als beloning een glas champagne met zonsondergang bij Uluru...heel bijzonder (met zo'n 15 andere tourbussen!!!)

De volgende morgen (eigenlijk nacht) zijn we weer naar Uluru gereden en dan voor de zonsopgang...Dit geeft mooie plaatjes..

Je kunt Uluru beklimmen, alleen uit respect voor de Aboriginal doe je dit niet. Wij hoefden niet te beslissen om het wel of niet te doen, in verband met de hitte was de wandeling gesloten, dus zijn we maar om de rots heen gelopen, waar je veel heilige plaatsen ziet...de Aboriginal's blijven mysterieus over deze plaatsen.

Het laatste stukje werden we vergezeld door een Aboriginal vrouw van de Mala stam. Zij vertelde bij de verschillende grotten een verhaal. Het verhaal van de vrouwengrot is 300.000 jaar oud. De vertaler/gids vertelde dat de verhalen veranderen met de natuur..heel bijzonder allemaal. Ook Happy de aboriginal vrouw was vriendelijk en niet zo nors zoals in Alice Springs.

Na de wandeling hebben we nog wat tijd doorgebracht in het cultuur centrum, waar veel wordt verteld over het samenwerkingsverband tussen de Aboriginal's en Australiërs..

Na de lunch weer een lange rit voor de boeg naar Kings Canyon. Een stuk minder vliegen en ander ongedierte in Kings Canyon en doordat het echt donker werd (geen verlichting van faciliteiten gebouwen) een waanzinnig mooie sterrenhemel!

Weer een erg vroege wake-up call. Het zou warm worden vandaag en dus vroeg naar Kings Canyon voor een wandeling op de canyon. Het eerste stukje was een klim van een kwartier, waarbij we continue in de gaten werden gehouden door de gids. Als we geen 1 ½ liter water per persoon bij ons hadden, mochten we niet mee. Wel iets anders dan in de Colca Canyon in Peru. De wandeling was mooi en voor de hitte waren we weer terug. Na de lunch (weer heerlijk) stond onze laatste lange rit op het programma naar Glen Helen in de West MacDonnel Ranges. Een deel van deze route was over dirt road...welcome in the outback..een voorproefje voor morgen.

In Glen Helen namen we afscheid van de mensen die een drie-daagse tour hadden geboekt en dus bleven er van de 13 nog maar 4 over. Met z'n vieren besloten we tijdens het diner om in een swag te slapen. Helaas bleef het bij besloten, want regen weerhield het om in de openlucht te slapen.

De laatste dag van de tour...we konden uitslapen (5.30 uur). Onze eerste stop was Palm Valley, in deze vallei hebben we de Livistonia Mariae gezien, een zeer zeldzame palm. Omdat de temperatuur al 42 graden was in de morgen hebben we de korte route gelopen. Na de wandeling stond Hermannsburg op het programma. Een dorpje opgericht door een lutherse missionaris, maar meest bekend door de Aboriginal kunstenaar Albert Namitjira. Na een heerlijke warme apfelstrudel (bij 45 graden) was de tour voorbij.

Vanuit Alice Springs ging onze reis verder met de trein (The Ghan) naar Adelaide. Een treinreis door de outback van 24 uur. Eindelijk zagen we tijdens deze reis kangoeroes. Het uitzicht was weids en de zonsondergang geweldig.

In Adelaide hebben we wat rondgelopen en de laatste nacht samen doorgebracht aan de kust in de wijk Glenelg in een echt backpacker hostel..Lang leve de happy hour!!

En op zondag was het dan zover. Met een uur vertraging landde Patrick op Adelaide om de laatste drie weken van Australië samen met ons de beleven.

Tante Anneke

Nog hele gezellige weken samen met Patrick. Het is weer 'n mooi reisverhaal wat ik net gelezen hebt. Groetjes van ons Ome Leo en Tante Anneke

Arlette en Sander

Na 4,5 maand hebben jullie héél véél gezien, jeetje... Ben benieuwd hoeveel foto's jullie hebben geschoten. Ondertussen is je broer gearriveerd. Heeft hij een goede vlucht gehad? Het is een lange reis in je eentje. Sinterklaas is weer voorbij, Sophie was door het dolle heen, zoveel cadeautjes! Nu op naar de Kerst. Komende zaterdag zullen wij het al bij ons thuis vieren, ben nu bezig met de laatste cadeautjes inpakken. (broer moet vliegen met Kerst) Vorige week nog kerstshoppen gedaan in Londen! Arke Fly bestaat 5jaar. Zij vlogen 1dec naar Berlijn en 8dec naar Londen. Wij hadden stoelen gekregen. Tessa is naar Berlijn geweest met -10gr! En ik mocht naar Londen! Beetje pech gehad. We hadden slechts 4.5uur in Londen, maar ondanks de korte tijd was het super! Marco, Nadine en Patrick, wij wensen jullie nog veel plezier met z'n drietjes de laatste weken. En hoe zullen jullie het ervaren Kerst op het strand.... Groetjes, Arlette en Sander

Martijn en Conny (Camping australie, Noosa)

Hey mede-wereldreizigers,
We hebben tot nu toe al heel veel aan jullie blog gehad! Bedank hiervoor! We reizen nu lekker door N-Z en vliegen over een maand naar Tahiti. Weten jullie daar leuke/goede budgetaccomodaties op Papeete (1 nacht) en Moorea (8 nachten)? of andere geldbesparende tips? do's en dont's? We lazen al het e.e.a. op het blog... Zouden jullie ons daar iets meer over kunnen mailen? c.bronts@gmail.com
alvast bedankt!
groetjes vanuit Queenstown

jcmsteijn

Terwijl wij hier in de sneeuw (25cm) zitten lijkt het erop dat jullie genieten van zon en strand.....wat een leven !!!. Ik heb een paar foto's bekeken en ben eigenlijk wel jaloers dat ik dit allemaal niet meer mee zal maken, hou me dus maar aan een cruisje met de royal clipper, een paar weekjes dubai een weekendje groningen en een weekje portugal.....compenseer ik het gemis toch wel een beetje. Als ik naar de foto's kijk heb ik wel het idee dat je een hele dag aan de kapper moet besteden Nadine maar je ziet er gezond uit (Marco ook trouwens). Verder gaat hier alles z'n gangetje. We zitten in een positieve ontwikkeling van meedenken en meewerken van alle collega's en hopen daar volgend jaar de resultaten te zien; ik ben overtuigd dat het zal gaan lukken.
Hou je goed, veel plezier en sukses en fijne feestdagen, ook van mijn vrouw.
JCM

elly buijs

Happy Birthday dear Nadine

GEFELICITEERD, ook Marco

en samen met Patrick nog fijne laatste vakantieweken

Groetjes Piet, Elly en de kids

Martin & Jessica

Hey Marco en Nadine,

Allereerst nog van harte gefeliciteerd voor Nadine. En we weten niet zo goed of er kerst gevierd word op de locatie waar jullie nu zijn, maar vanuit het koude en witte Delfse wensen wij jullie hele fijne feestdagen, en geniet er nog even van !

claudia en patty

sorry sorry beetje laat maar alsnog gefeliciteerd hele fijne jaarwisseling en veel plezier nog de laatste dagen is wel snel gegaan zeg heb alles bijgehouden gaaf hoor dikke x van ons