Op reis Marco en Nadine

van de zonnige kust naar het regenwoud??!!

Weer een stuk verder in onze reis, we zijn nu in Cairns en vliegen zaterdag naar het volgende stukje van Australië, het redcentre...

Maar eerst de oostkust...de eerste dag in Brisbane hadden we heerlijk weer en hebben we de binnenstad bezocht...veel oude en nieuwe gebouwen...niet spectaculair om uitgebreid over te vertellen, we zijn eigenlijk een middag bezig geweest om een goedkoop reisboek te vinden, want alles is hier duur...hier moeten we dus weer even aan wennen.

De volgende dag hebben we vroeg onze spaceship opgehaald en dat was ellende..het ding was oud..de kussen om te slapen waren versleten, het schuim was te zien...dit accepteerde we dus echt niet..maar er was geen andere auto beschikbaar en we hadden een scherp tarief, dus doe het er maar mee..

De kussens werden uiteindelijk wel verwisseld, dus wij dan toch maar op pad...Ging prima, echter na 30 kilometer was de tank al voor een kwart leeg en als je harder dan 80 reed, viel voor ons gevoel het linker voorwiel eraf..Toch zijn we doorgereden naar Daisy Hill, hier hebben de eerste koala's en walibi''s gezien...echt leuk..helaas begon het deze dag ook met regenen (en de rest van de week is dat niet meer opgehouden), dus geen boswandeling, maar terug naar Brisbane om de auto om te ruilen..iets beter, maar niet te vergelijken met de auto die we in Nieuw Zeeland hadden..

Omdat het dus einde van de dag was en zonder boodschappen, besloten we om een camping in Brisbane op te zoeken, alleen in de stromende regen en file gaat dit niet zo snel, uiteindelijk gingen we pas om 20.00 koken...Gaat de avond lekker snel zullen we maar zeggen..

De volgende bestemming was Noosa, het was erg bewolkt onderweg, maar we willen toch wat van het land zien, dus zijn we de snelweg afgegaan en naar Glass Mountains gereden...een rijtje heuvels naast elkaar, best leuk om te zien..Wat ons opviel is dat als je hier een bord langs de weg ziet met een bezienswaardigheid, dat deze dan nog 50 kilometer rijden is...de afstanden zijn hier dus echt groot!!

In Noosa aangekomen zijn we door de dorpje gelopen en bij het strand geweest, helaas begon het weer te druppelen, dus een middagje strand zat er niet in..

De volgende dag... regen..eerst even boodschappen gedaan en toen naar Hervey Bay, waar je Fraser Island kunt bezoeken..Fraser Island is een zandeiland, dat met zon en blauwe lucht heel mooi is...doordat het geen mooi weer was (regen) hebben besloten om niet naar het eiland te gaan en zijn we doorgereden naar Rockhampten..tijdens deze rit kwam het met bakken uit de hemel...we hebben dan ook alleen maar doorgereden. Omdat we leuke verhalen hadden gehoord over Bypass Nationaal Park zijn we doorgereden naar een camping in de buurt (ca. 40 kilometer).

Met een positieve blik gingen we de volgende dag naar Bypass, het regende licht, maar daar laten wij ons niet door tegenhouden..wat ons wel tegenhield was het water dat over de weg stroomde, zo'n 60 centimeter, dus geen Bypass National Park.. Helaas was de lichte regen ook maar van korte duur, als snel begon het weer te gieten en dus hebben we er voor gekozen om in één keer door te rijden naar Mackay, waar we in het donker aankwamen met de regen, hadden we het op dat moment helemaal gehad..

Maar na een nacht waarbij we het gevoel hadden dat de regen echt niet meer harder uit de lucht kon vallen...wat dus wel kon...en we vingers gekruist hoopte dat de auto niet zou wegdrijven...was het droog.

Op naar Airlie Beach, de uitvalbasis voor de beroemde Whitsunday eilanden. Bij aankomst jullie raden het al...regen...maar daarna weer de zon en dan weer een bui..lekker wisselvallig..ondanks de onzekere weervoorspellingen hadden we toch een tour geboekt voor de volgende dag naar de eilanden...

Airlie Beach is trouwens een toeristenstadje en wij waren er tijdens Schoolies, dit is te vergelijken met springbreak, dus heel veel dronken tieners..

Maar goed de Whitsundays, de dag begon heel erg slecht, iedereen stond ook met een somber gezicht bij de boot, maar toen we een paar kilometer uit de kust waren klaarde het op en liet de zon zich ook nog even zien..en met de zon zijn de stranden toch net even iets witter en de zee net even iets blauwer. Naast het bezoeken van twee eilanden hebben we ook nog gesnorkeld..helaas door de regenval van de afgelopen dagen was het zicht troebel, maar we hebben wel hele mooie vissen gezien.. Het was een leuke dag met mooi weer, wat willen we nog meer.

De volgende dag hebben we Airlie Beach verlaten, we twijfelden om langer te blijven, maar het regende weer toen we wakker werden, dus besloten we om verder te reizen naar Townsville.

Onderweg hebben we eigenlijk weinig gezien dus waren we eind van de middag op de camping, waar we even lekker van het zonnetje hebben genoten..Die de volgende ochtend ook nog scheen, dus zijn we in Townsville naar de Rock pool gegaan, dit is een zwembad van zeewater..Het is nu namelijk gevaarlijk om in de zee te zwemmen, vanwege het kwallenseizoen..dus vandaar deze zwembaden..

Toen we aan het snorkelen waren tijdens de Whitsundays tour hadden we ook een stingersuit aan...erg charmant...

Na een paar uurtjes van de zon te hebben genoten met een boekje zijn we 50 kilometer verder bij een ontzettend leuke camping gestopt...direct aan zee met aan beide kanten van de camping een waarschuwingsbord voor krokodillen!! Het enige waar wij zijn door aangevallen waren horzels, we hebben geen krokodil gezien...misschien komt dat nog..

Het weer zit ons mee dus eindelijk wat ondernemen zonder zeiknat te regenen...Van Rollingstone naar Mission Beach...maar eerst een wandeling naar de Jourama Falls door het regenwoud...waar we onderweg een slang en veraan tegenkwamen...toch wel gaaf..hierna was onze stop Tully...de plaats waar de meeste regen valt en dat klopt ook wel, want op het moment dat wij er waren regende het. In 1950 is daar totaal 7.9 meter water gevallen en als aandenken staat er een rubberen laars van 7.9 meter...Tevens zijn er in Tully de meeste ufo's gespot...wij hebben ook even staan kijken, maar ze kwamen niet te voorschijn...dat gold trouwens ook voor de Cassowarry (een soort zwarte struisvogel/kalkoen met een een hoorn op zijn kop).

Ze schijnen gevaarlijk te worden als je ze agressief maakt, alleen hadden wij de kans niet, want we hebben ze niet gezien!!

Mission Beach zelf was niet veel bijzonder...

Na Mission Beach zijn we verder gereden naar het noorden naar de Atherton Tablelands, een mooi stukje natuur in de binnenlanden bij Cairns. Hier hebben we de watervallen route gereden..en om je heen zie je alleen maar heuvels met regenwoud...en de Mc Donalds, KFC, Subway...die kom je hier ook tegen!!!

Om even af te koelen hebben we dus maar een McFlurry gehaald...want afkoelen is hier echt nodig, helemaal als de zon schijnt en deze laat zich de laatste dagen geregeld zien. De buien vallen nu eigenlijk alleen maar aan het einde van de dag en 's nachts!!!

Na de mooie Tablelands stond Cape Tribulation op het programma..hier komen regenwoud en strand samen..heel bizar om te zien..de route naar tribulation was ook mooi, met het zonnetje erbij is alles toch mooier!! Omdat het zo'n goed weer was hebben we ook besloten om vanuit Cape Tribulation een tour naar het Great Barrier Reef te maken...dit grootste levende organisme kan je uit de ruimte zien...met een jetboot gingen we met z'n tienen op pad (als je dit vanuit Cairs doet heb je de kans dat je met z'n 130-en op een boot zit!) Binnen 25 minuten waren we bij McKay Island (een onbewoond wit strand), waarbij we vanuit de boot (het eiland mochten we niet op) kan gaan snorkelen...het koraal was hier ontzettend kleurrijk evenals de vissen en als snel zwom er een schildpad voorbij en een rog..echt waanzinnig...

Op naar de volgende spot, want Nemo (clownvis) hadden we nog niet gezien, maar als snel hadden we Nemo ook gevonden...De clownvissen zijn heel schuw en leven in het koraal, dus Nadine heeft wel een paar keer moeten duiken voor de foto...het resultaat zien jullie bij de foto's!!!

Omdat we geen eten en stroom meer hadden zijn we na de snorkeltocht teruggereden richting Cairns...alleen hadden we bij Port Douglas geen zin meer, dus zijn we maar naar een camping gegaan.

Verder naar Cairs, maar voordat we in Cairns aankwamen zijn we eerst nog naar Kurunda geweest. Hier kan je ook met een kabelbaan komen en terug kan je dan met de trein...ten eerste kost dit je al ruim € 60,00 per persoon, om dan in Kurunda alleen nog maar meer uit te geven, want hier zie je alleen maar marktjes...

En nu zijn we dan in Cairns, we genieten van het mooie weer en zien wel wat de laatste dagen ons brengen..Wennen aan de warmte...want in Alice Springs wordt het alleen maar warmer!!

Tot snel xxx

Jan-Joost & Alexandria

Hi Marco en Nadine,

Nog altijd leuk om jullie verhalen te lezen vooral omdat dit nog altijd bekend terrein is voor ons! In Tully heb ik zelfs nog op een bananenplantage gewerkt en in Alice Springs liepen de temperaturen op tot 53 graden. Dat beloofd iets. Veel plezier nog deze laatste weken en geniet van al het moois en jullie vrijheid.

Eveliene

ola senor en senorita!

haha, wat een verhalen allemaal zeg! ik word wel een beetje jaloers... zitten ook mooie fotoooos tussen!! :O
en patrick is er nu toch ook? nou nog ff genieten en dan weer naar nederland!

ciaoooooo xx Evelien