Op reis Marco en Nadine

Lake Titicaca

We hebben inmiddels Peru verlaten en verblijven al enige dagen in Bolivia.

Maar voordat we verder gaan in Bolivia hebben we eerst in Peru nog Puno bezocht.

Puno is gelegen aan het Titicaca meer. Dit meer is het hoogst bevaarbare meer ter wereld om ongeveer 3800 meter. Vanuit Puno is het mogelijk om verschillende eilanden te bezoeken, maar de meest bekende zijn wel de rieteilanden (Los Uros). De mensen wonen hier op eilanden gemaakt van riet. Er zijn ongeveer 60 eilanden, waarvan ongeveer de helft kan worden bezocht door toeristen.

De eilanden zijn niet groot, er wonen ongeveer 6 families op een eiland (behalve het hoofdeiland).

De eilanden die bezocht kunnen worden door de toeristen zijn echter ontzettend toeristisch. En de mensen hebben gewoon tv en radio in hun hutje..Toch was het wel bijzonder om gezien te hebben. Het is gewoon bizar dat je kan leven op riet!!!

Na ons bezoek aan de eilanden hebben we nog wat rondgewandeld in Puno. De volgende dag, vroeg zouden we vertrekken naar Copacabana...Nee niet het strand in Rio (ook al had Nadine dit graag gewild). Copacabana ligt aan de andere kant van het Titicaca meer in Bolivia. Een klein dorpje met ongeveer 5000 inwoners..Het heeft wel een strand (lijkt eigenlijk een beetje op een dorpje in Griekeland, alleen dan aan een meer) We zoeken snel een hostal, waar we denken de komende twee nachten te verblijven..Dus niet.. De volgende ochtend wordt er na het ontbijt op onze deur geklopt. Er arriveren twee groepen van Shoestring, dus er is geen kamer meer beschikbaar voor die nacht..of we eruit willen. We zijn zo verbaasd...Nadine probeert in het Spaans (wat steeds beter gaat) uit te leggen dat gisteren 2 nachten bevestigd waren, maar helaas..We wilden toch al niet meer blijven als het zo moet. We probeerde nog wat sympathie te krijgen van de Nederlandse shoestring groep, maar helaas...Gelukkig vonden we voor dezelfde prijs een ander hostal en kregen een kamer met half meerzicht (een mooi cadeautje voor onze huwelijksdag).

Wat ons opvalt in Copacabana is dat de mensen in de winkeltjes niet zo vriendelijk zijn..Ze snauwen eigenlijk gewoon.... Als je netjes gedag zegt krijg je als antwoord...wat mot je.(bij wijze van spreken).We hopen dat het verder in Bolivia er wat vriendelijker aan toe gaat!!

Na 2 dagen lekker van het zonnetje genoten te hebben, vooral de laatste dag op in onze kamer met openslaande deuren (jullie raden nooit de prijs voor deze kamer!?) zijn we naar het eiland Isla del Sol gegaan. Ongeveer 2 uur varen van Copacabana. Op dit eiland kun je heerlijk wandelen en vind je nog ruïnes van de Inca tijd. De wandeling is ongeveer drie uur en hebben we samen met 6 andere Nederlanders gedaan..Wij bleven met een ander stel nog een nachtje slapen en hebben samen met hun genoten van de mooie zonsondergang, waar het eiland het meest bekend van is!!!

Na het ontbijt de volgende ochtend zijn we weer teruggegaan naar Copacabana, waar we de bus voor de volgende ochtend hebben gereserveerd naar La Paz. We twijfelde ontzettend of we in La Paz wilde blijven, dus hebben we de bus van 08.00 genomen. Bij aankomst in La Paz hadden we al snel de beslissing gemaakt..we gaan door naar Oruro. Dus wij met de taxi naar het busstation en daar vrijwel weer direct de bus genomen naar deze stad.

En nu zijn we dus in Oruro, waar we op de trein wachten (deze gaat vrijdag) naar Uyuni..

Natuurlijk was het alleen mogelijk om de duurste klasse te boeken (waarom zijn we zo lang en heeft Nadine blond haar) voor deze trein, maar daar krijgen we dan hopelijk wel iets voor terug....

Oruro zelf heeft weinig te bieden...je ziet hier ook geen toeristen...het hotel daarentegen is prima, wel iets duurder (€ 22,00 per kamer per nacht), maar met bad, heerlijk warm water, een goed bed, een televisie met Amerikaanse zenders, ontbijtbuffeten niet te vergeten WIFI..wij komen de dagen wel door!!

Goed, wij laten snel weer van ons horen, dat zal zijn in het laatste land dat wij bezoeken in