Op reis Marco en Nadine

Zout & Woestijn

Hier zijn we weer...de laatste uurtjes op het continent Zuid Amerika, maar eerst nog Bolivia...

In Bolivia kan ook alles...onze laatste nacht in deze stad. Midden in de nacht begint er een drumband te spelen. Gewoon uit het niets. Het duurde ongeveer 45 minuten en toen was het weer voorbij...Wij weer rustig verder slapen..

Wat we ook elke dag hebben gezien zijn protesten, vooral over loon en ook van alle bedrijfstakken..Houdt de boel daar levendig zullen we maar zeggen.

Maar goed genoeg over Oruro..we hebben lang genoeg geluierd..Helaas ging het uitchecken niet zoals afgesproken. Zoals we al eerder aangaven was het hotel voor Boliviaanse begrippen aan de dure kant..Bij afrekenen bleek het hotel echter nog duurder..dat hadden we niet afgesproken..De receptioniste wilde niet toegeven..uiteindelijk de manager erbij. Hij sprak geen engels, maar de bellboy zou het wel even vertalen..wij zijn niet gek..gewoon in het Spaans duidelijk gemaakt dat wij heel goed het verschil weten..dus na een flinke discussie toch de afgesproken prijs betaald!!!

Gelukkig maakte de treinreis van Oruro naar Uyuni veel goed..Natuurlijk kregen we bij het kopen van het ticket (een dag eerder) wel het gevoel dat we in de maling werden genomen, want alleen de goedkoopste klasse was vanaf morgen te boeken (jaja)..wij natuurlijk gewoon de hogere klasse geboekt, want daar kregen we tv, verwarming, een broodje, iets te drinken en meer beenruimte..niets teveel gezegd en het uitzicht was waanzinnig (dit had je ook in de lagere klasse wel!!) We reden langs meren met ontzettend veel flamingo's...en ook de zonsondergang was uit een boekje..

Laat in de avond kwamen we aan in Uyuni..we hadden al een hostel gereserveerd, maar die was niet helemaal naar onze zin..Gelukkig waren we op het station een jonge propper (Alex, 4 jaar) tegen gekomen, die ons wist te vertellen dat we bij hem moesten slapen..Dit hebben we dus ook gedaan.

Uyuni zelf is erg toeristisch en er is verder weinig te beleven. De volgende dag hebben we dan ook snel onze tour geboekt naar de Salar de Uyuni en omgeving, die eindigt in San Pedro de Atacama (Chili).In eerste instantie hadden wij gekozen voor een tour waarbij we in het eerste hostel een privé kamer hadden met een warme douche en voor het tweede hostel was een slaapzak geregeld..Jullie raden het al..Bolivia..De eerste nacht sliepen we in het zouthotel (waarvan wij dachten illegaal, maar zodra ze niet op de Salar staan niet) met z'n zessen op een kamer en de tweede nacht hadden wij geen slaapzak!!! Gelukkig hadden we een leuke groep en is slapen in een zouthotel wel heel speciaal. De tour was echt geweldig..Deze begon eerst bij een treinen kerkhof..erg interessant en daarna zouden we al ons eerste hoogtepunt krijgen van de tour..de zoutvlakte. Echt waanzinnig is dit, een vlakte oneindig en alleen maar spierwit zout..je moest je zonnebril echt niet afdoen zo wit..

Op de vlakte hadden we verschillende stops, waar vertelt werd over het zout en natuurlijk hadden we de tijd om de bekende foto's te maken...
Zoals gezegd sliepen we de eerste nacht in het zouthotel. Het koelt hier 's nachts snel af, dus de dekens waren erg welkom.

De tweede dag waren we vroeg weer op (06.00) en hadden koude pannenkoeken voor het ontbijt. Deze dag was ook heel bijzonder..langs de meren met flamingo's en het dorre woestijnlandschap. Het laatste meer was zeer bijzonder..de is roodgekleurd (Lago Colorado)..Onze laatste nacht sliepen we hier en zodra de zon onder was werd het koud (-15). Wij hadden geen slaapzakken, maar gelukkig kregen we een extra deken..muts op, sokken aan en proberen te slapen..

Dit is ook aardig gelukt, alleen was het wel weer erg vroeg uit de veren (05.00). Maar we moesten dan ook de bus halen van 10.00 naar San Pedro de Atacama..En het was koud..dit werd echter wel goedgemaakt met het moois dat we nog zagen..eerst langs de geisers en daarna Lago Verde..dit meer heeft echt een waanzinnig mooie kleur..en toen was het tijd om Bolivia te verlaten..

In Chili werden we netjes binnen gelaten en hebben we de eerste dagen doorgebracht in San Pedro de Atacma.. Dit is een leuk dorpje, midden in de Atacama woestijn, waar je ook weer veel toeristen ziet..Omdat we al geisers gezien hadden en de Tatio Geisers vergelijkbaar waren hebben we mountainbikes gehuurd en zijn we naar de Vallei van de maan gefietst.. Wat echt weer een heel mooi stukje natuur was..Zo droog...echt waanzinnig.

Na San Pedro zijn we met de bus naar de stad Calama gegaan, waar onze vlucht vandaan vertrekt naar Paaseiland..Calama is een grote stad en hier hebben we heel Europees rondgehangen in een winkelcentrum.

En nu hebben we dan onze vlucht van Calama naar Santiago erop zitten en wachten we op de vlucht naar Paaseiland....dieal vertraagd is..Op naar weer een bijzonder stukje van de wereld...

Gerald & Anette

Veel plezier op paaseiland - al veel goede verhalen over gehoord en staat bij ons zeker nog op het verlanglijstje! Groetjes uit Quito x

Leen en Aad

Zo te horen komt dat thermo ondergoed dan toch goed van pas.....Ik lig 's avonds alweer met een fleece dekentje op de bank (en dan is het pas rond de 10 graden ;-) Ik vind jullie echte bikkels! Heel veel plezier op Paaseiland, wij (vooral Aad ;-) kijken al met smart uit naar de foto´s!!
Dikke kus van ons