Op reis Marco en Nadine

Nieuw Zeeland Zuidereiland deel 1

Daar zijn we weer vanaf het Zuidereiland..

De overtocht is rustig verlopen..veel bewolking..maar zodra we de fjorden naderden kwam de zon tevoorschijn..

In Picton aangekomen zijn we direct doorgereden naar Abel Tasman Nationaal Park. Het kleinste nationale park van Nieuw Zeeland..we zijn over de toeristische route gegaan, waar we mooi uitzicht hadden over de fjorden en op een gegeven moment aan de andere kant de witte toppen...welkom Zuidereiland.

In Abel Tasman hebben we stukje rondgereden en gewandeld naar het één na helderste water van de wereld (het andere ligt in Antarctica) de Pupu Springs..en het water is echt heel helder.

Onze volgende stop was Kaikoura..bekend om de walvissen..het was weer heel zonnig..we waren echter net te laat voor de tour naar deze waanzinnige dieren, maar deze bleek geannuleerd..dan maar de volgende dag..(de rest van de dag trouwens lekker in het zonnetje gezeten). Helaas toen we wakker werden..regen en wind en een stuk kouder dan de dag ervoor...Door de wind waren de tours voor deze dag ook geannuleerd..omdat de voorspelling voor de dag daarna niet veel beter waren, zijn we maar doorgereden..maar komen waarschijnlijk wel terug!!!

Geen walvissen dan maar relaxen in de hotsprings van Hanmer Springs..de geur in de hete baden (41 graden) is niet erg lekker...maar het water heerlijk..hier hebben we dan ook wel even van genoten.
Helaas was de dag erna saai...vooral door de dikke bewolking en rechte wegen..maar na regen komt zonneschijn...en Mt. Cook met zonneschijn is waanzinnig. Nadat we eerst onze boodschappen hadden gedaan...we hebben gewoon een bonuspas..net de AH hier!!! en getankt...want als je boodschappen doet bij de Nieuw Zeelandse AH krijg je 4 cent korting per liter ...we zitten nog steeds op budget!? Hebben we eerst Lake Tekapo bezocht..bij dit meer met uitzicht op de Nieuw Zeelandse alpen staat een schattig kerkje (church of the good shepard) waar je graag een kerkdienst wil bijwonen..alleen al voor het uitzicht..

De regio is trouwens vernoemd naar MacKenzie waarom is de vraag...de man bleek een schapen dief, is hier voor veroordeeld en is drie keer ontsnapt uit de gevangenis en drie is scheepsrecht, want hij is verdwenen! Erg vaag allemaal... Maar goed, na Lake Tekapo zijn we doorgereden naar Aokari/Mount Cook...waanzinnig die pieken. Mount Cook is trouwens de hoogste berg van Nieuw Zeeland met een hoogte van 3754 meter.

Naast Mount Cook ligt Mount Tasman...wij hebben een wandeling gemaakt naar het meer en de gletsjer, waar in deze tijd van het jaar (lente) nog ijsbergjes (ijsbergen heb je in Antarctica) drijven in het meer.

Weer terug naar de kust, naar het plaatsje Oamaru, het centrum van dit stadje is Engels...met de goed onderhouden gebouwen...heel leuk om te zien..maar na ons diner was toch wel ons hoogtepunt van de dag...PINGUINS....nee we hebben er nog steeds geen genoeg van..echt geweldig..vlak voor zonsondergang komen ze aan land en gaan ze naar hun nest op de kliffen...zo grappig, je ziet ze eerst in zee en dan zie je ze waggelen over het strand...wij stonden op de klif en dan zijn ze ineens wel heel dichtbij...wij hebben alleen de geeloog pinguin gezien..maar we hopen nog de blauwe pinguin te zien (kleinste pinguin ter wereld)..deze hebben ze ook in Australië, dus dit moet wel gaan lukken!!!

En of het ons ging lukken, de volgende dag zijn we doorgereden naar Otago Peninsula, dit ligt naast Dunedin..ook een leuke stad om te bezoeken...maar eerst de rit van Oamaru naar Otago Peninsula..waar we zijn gestopt bij een bijzonder stukje natuur, de Moeraki Boulders. De boulders zijn ronde gesteente die aan de kustlijn liggen. Deze gesteente zijn zo hard...van binnen zie je ook nog het kristal..doordat het gesteente zo hard is, zijn de boulders onstaan..de foto's vertellen misschien meer!?

Weer vroeg avondeten, want we gaan weer wildlife spotten..eerst hebben we de albatrossen gespot..deze vogels zijn echt groot en een paar keer vlogen ze vlak over ons heen..daarna weer pinguins en nu de blauwe..Zoals eerder gezegd zijn deze echt klein, ongeveer 25 centimeter..gelukkig toen de schemering inviel kwamen de eerste aan land..dus konden we nog foto's maken..je mag namelijk de flitser niet gebruiken..dat kan ze afschrikken. Het werd snel donker..en toen kwamen ze met tientallen tegelijk aan land.. Eerlijk gezegd konden we ze in Oamaru ook al zien, maar dan moest je ervoor betalen en moest je op een tribune zitten...niet echt natuurlijk vonden wij...dit was daarentegen echt geweldig...ze liepen gewoon vlak langs je..

Het wordt trouwens wel in de gaten gehouden de spot waar wij waren..er zijn vrijwilligers aanwezig die de pinguins tellen, maar ook de toeristen in de gaten houden..al is het niet zo druk als op de tribune!!!

De volgende dag hebben we de binnenstad van Dunedin bekeken..en daarna zijn we doorgereden naar Invercargill via de Southern Scenic route..een mooie weg langs de mooie kust van het zuiden. Over Invercargill valt weinig te vertellen en de camping waar we verbleven was echt oud en vies...okay hij was goedkoop, maar dat bedrag hadden we wel eerder voor een camping betaalt. Deze werd nog wel gerund door Nederlanders en de flyer zag er ook goed uit...ze hadden echter meer aandacht besteed aan de flyer dan aan de douches en toiletten..details zullen we jullie besparen..

Snel Invercargill verlaten een verder gegaan over de Southern Scenic route naar Te Anau..de uitvalbasis voor de fjorden, waarvan de Doubtfull Sound en Milford Sound de bekendste zijn...wij hebben voor Milford Sound gekozen..deze heeft meer watervallen en schijnt qua natuur mooier te zijn, er is echter minder wildlife te zien...nou wij hadden geluk...naast de mooie pieken en watervallen in de fjord hebben we dolfijnen, zeehonden en als slagroom op het toetje een PINGUIN gezien..de derde soort die we nu gezien hebben..hij lijkt op de macaroni pinguïn, maar heeft gele haren ipv rode.

Het was een mooie tocht die we hebben gemaakt en ook hadden we heel veel geluk met het weer. 280 dagen per jaar is het in de sound bewolkt en regenachtig... wij hadden een blauwe hemel met een paar wolkjes. Ook al zag het toen we 's ochtends wakker werden het er niet naar uit..de regen kwam met bakken uit de hemel en het was koud voor de tijd van het jaar (7 graden). We twijfelden om naar Milford Sound te rijden..vooral omdat de route er naartoe ook erg mooi is.. We zijn dus gegaan en de route erheen was in het begin regenachtig, maar verrassend, vooral als er uit het niets een Kea (enige papegaai van de alpen) op de spiegel van de auto landt..en daarna vrolijk over de auto wandelt..brutaal!!!

Al met al dus een mooie dag!! Zie foto's...

En nu zijn we op weg naar Queenstown...de stad bekend om zijn extreme sporten...wat zullen wij daar gaan doen????

Tot snel....xxx

Willem en Annet

Hoi Nadine en Marco,
gevonden!
Aangezien Willem jullie mailadres binnen de kortste keren kwijt was (=hij erg goed in) hebben we tot nu nog niet kunnen reageren. ik hoop dat jullie dit berichtje lezen en stuur hierbij de link van onze blog door. Kunnen jullie kijken wat wij allemaal hebben gedaan voor en na onze ontmoeting in de Ghan. http://willemenannet.wordpress.com. hartelijke groet van Willem en Annet. info@huizenijhof.nl