Op reis Marco en Nadine

De laatste weken

Goed voordat we weer verder gaan met Adelaide, zijn we helemaal ons spannende verhaal vergeten te vertellen. Zoals jullie hebben gelezen hebben we dus niet in een swag geslapen. Achteraf maar gelukkig, want tijdens het ontbijt de volgende ochtend kroop er dus een slang door de keuken vanuit het tentenkamp...hallo giftige slang...Gelukkig was hij banger voor ons en ging hij er snel vandoor.

Verder met Adelaide, dit hadden wij al gezien, dus zijn we alleen even door de stad gereden voor Patrick, voordat we naar peninsula Fleuriana zijn gereden, dit schiereiland ligt ten zuiden van Adelaide en volgens de Lonely Planet heerst er een zuid Europese sfeer en dat klopt zeker, gezellige dorpjes aan het strand, heel leuk.

De volgende bestemming was het Coorang Nationaal park, waar de grond van limesteen is. Hier zagen we voor het eerst emu's (soort struisvogel) in het wild..

Meer wild zou nog volgen in de Grampians. In dit nationale park liepen de kangoeroes over de camping en konden we de papegaaien voeren.. maar niet alleen dat. Op het moment dat wij er waren heerste er een sprinkhanen plaag, het zag echt zwart van de sprinkhanen. Twee dagen nadat we uit de Grampians waren, sprongen ze nog uit de motorkap (tijdens het schoonmaken hiervan).

Nog één dier dat op ons lijstje stond, de koala..deze liet ook niet lang op zich wachten. Vlakbij Warrnabool ligt het park Tower Hill en hier hebben we eerste gespot...

Genoeg dieren, weer verder met het landschap..de bekende great ocean road..en niets teveel gezegd, de kustlijn is echt geweldig, met als hoogtepunt de 12 aposteles (je ziet er echter maar 6), maar ook de london bridge en de caves zijn geweldig.

Langs de great ocean road ligt ook het Nationale park Otway, waarbij de route naar Cape Otway echt een to do is. Op de weg naar de kaap rij je door een bos met heel veel eucalyptus bomen en in deze bomen vind je koala's en of we deze gezien hebben, op een gegeven moment zijn we ons maar gaan focussen op degene dichtbij de weg en laag in de boom..echt een waanzinnige 12 kilometer reis!!

De zuidkust van Australië is naast de great ocean road ook bekend om de vele badplaatsen waar je kunt surfen...helaas voor ons nog niet weggelegd..de afgelopen dagen is de temperatuur nauwelijks boven de 20 graden gekomen en ook weer regen...het zal niet..

Melbourne was de volgende stop...wat is dit een leuke stad, en een voordeel, wat de meeste grotere steden hebben in Australië (behalve Sydney), is een gratis toeristenbus, een bus die een rondje langs de bezienswaardigheden rijdt en je kunt uitstappen wanneer je wilt. Je kunt ook blijven zitten..wat wij in eerste instantie hebben gedaan, want het regende. Gelukkig klaarde het in de middag op en het we de stad nog een te voet verder bekeken.

Het meest bizarre is ook, dat dit gratis is, want verder moet je hier echt overal voor betalen. Dat is ook niet helemaal waar, want de openbare toiletten zijn ook gratis en nog schoon ook.

Zelfs als je gaat kamperen..je hoeft hier niet met je eigen rol naar het toilet. Toiletpapier hangt er gewoon, zelfs de doekjes om je handen mee af te drogen (luxe hé).

Maar kamperen doen we al een paar weken niet meer, dus waarom we het daar nu over hebben???

We waren wel weer toe aan het strand dus zijn we naar Lakes Entrance gereden. Hier hebben we 2 nachten geslapen. De weervoorspellingen waren beter, maar helaas begon de tweede dag met veel bewolking, dus niet relax op het strand liggen...maar een strandwandeling in de middag was prima te doen..

En toen was het 24 december..de verjaardag van Nadine.

Iedereen bedankt voor berichtjes, erg leuk... Patrick en Marco hadden een taartje gekocht met 32 kaarsjes...ja al 32 en natuurlijk waren er cadeautjes, zelfs vanuit Nederland..

Onze kerst hebben we doorgebracht in de bergen van New South Wales in het leuke dorpje Jindabyne..toch wel raar hoor, 27 graden met kerst. Je hebt niet echt een kerstgevoel..gelukkig hadden wel een paarse kerstboom en cadeautjes. Het plan was om met kerst te gaan barbecueën, helaas regende het beide kerstdagen aan het einde van de dag, dus barbecueën binnen dan maar!!

Omdat we na kerst nog maar 2 nachten hadden voordat we in Sydney zouden zijn, hebben we flink doorgereden. Waarbij het weer onderweg hartstikke lekker was (zon en 25 graden), was het bij de eindbestemmingen bewolkt.. Wel hebben we nog een avontuurlijke wandeltocht gemaakt naar de glimwormen in Bundaboon...in het pikkedonker over een glibberig pad opzoek naar deze bijzondere beestjes. Het was zeker de moeite waar dat geglibber...want de wand van de klif zat echt helemaal vol met lichtgevende wormen.

En toen Sydney..dit is echt een leuke stad, vooral omdat het ook aan het water ligt...maar wat was het druk. Natuurlijk hebben we de meeste plekken die toeristen bezoeken ook bezocht..vooral te voet, maar het meest bizarre is toch wel het inluiden van het nieuwe jaar..We hadden gekozen (met nog 20.000 andere mensen) om naar Mrs. Macquire point te gaan...hier schijn je het mooiste uitzicht te hebben met het vuurwerk.. Dit klopt ook, als je de nacht van te voren al bij het hek gaat liggen. Dat hebben wij dus niet gedaan, om 10.30 kwamen wij aan en hebben 3 uur in de rij gestaan toen we door de poort heen gingen..er waren toen al meer dan 10.000 mensen op deze spot. We hadden een leuk plekje met uitzicht door de bomen naar de harbour bridge en opera house..en dan is het wachten..om 21.00 kregen we alvast een voorproefje met het kindervuurwerk en om 0.00 was dan het spectaculaire vuurwerk. Echt geweldig om dit mee te maken..

Voor de laatste dag hadden we besloten om effe nog van het zonnetje te genieten en zijn we met de ferry naar Manley gegaan, dit is zo'n 30 minuten.. In de straten van Manley was het druk, maar op het strand prima te doen en zo hebben we een paar uurtjes heerlijk gerelaxt

En zo was Australië ook weer voorbij en was het voor Patrick tijd om terug te gaan naar Nederland. Wij hebben de laatste 2 dagen doorgebracht in Hong Kong. Hier moet je echt naartoe als je wilt shoppen, het lijkt wel of de stad een aaneenschakeling is van shoppingmalls niet normaal...en sommige merken zijn dan ook spotgoedkoop.. Natuurlijk hebben we ook de toeristenplaatsen bezocht, zoals met het trammetje naar de peak. We wilden ook nog de grote Boeddha bezoeken, maar het was zo ontzettend mistig dat we de Boeddha niet goed konden zien. En nu zitten we dan op de luchthaven. Te wachten op onze vlucht naar huis... Zo raar, naar huis..We zijn vijf maanden weggeweest, het is zo ontzettend snel gegaan.

We hebben zo genoten van alles wat we gedaan hebben en het is echt een reis om nooit te vergeten..En voor iedereen die twijfelt over het maken van een lange reis...DOEN...het is echt GEWELDIG!!

Ik hoop dat jullie allemaal hebben genoten van onze verhalen en foto's...

Tot snel weer in Nederland xxx

Het uploaden lukte dus niet op de luchthaven van Hong Kong dus vanaf huis!!!

lida

hoi marco en nadine welkom thuis wat hebben jullie een super reis gemaakt zeg hoop dat jullie het naar jullie zin hebben gehad wij hebben genoten van jullie verhalen gr lida en frank

Gertjan Mariska en de kids

Welkom thuis!!!
Het was echt leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken.... Ziet er prachtig uit allemaal!!!
Fijn dat alles goed is gegaan en weer heelhuids terug zijn... X

Jan-Joost & Alexandria

Hi Marco en Nadine,

Welcome Home! We hebben jullie verhalen met veel (herkenbaar) plezier gelezen. We wensen jullie niets dan goeds in het nieuwe jaar. A memory for life!

Afke

Welkom terug in Nederland met een heleboel mooie herinneringen rijker!